superelipse

Jeg mangler en formel for dummies til at tegne en superelipse.

Har googlet rundt, og kan kun finde formler til elitematematikere.

Og den dag vi havde om elite matematik i skolen, var jeg syg. :-(

Og husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Soeg og du skal finde, idet jeg gaar ud fra at du mener en Piet Hein Super Elipse:

http://www.matematiksider.dk/piethein.html#tegne
(Der er et regneark ca 2/3 nede paa siden som maaske kan lave de beregninger du skal bruge)

Tak for svaret.

Jeg havde fundet den side, men håbet på noget lidt nemmere. :-)

Og husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic

Nu er jeg ikke den store matematik nørd, så jeg ved ikke hvad forskellen på en elipse og en super elipse er,  men måske kan du bruge denne lille video 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Pinkhenriks video er helt fin. Til en superellipse skal du bruge fire søm i stedet for to.

Bent.
Skrevet af Bent Andersen på 18-11-2014 13:14
Pinkhenriks video er helt fin. Til en superellipse skal du bruge fire søm i stedet for to.

Bent.

Den bliver du nød til ud dybe... for det fatter jeg ikke 

Annonce
Ifølge det link Hideout henviste til, kan man ikke lave den med 4 søm.
Men nu har jeg lavet en næsten superelipse bare ved at runde hjørnene lidt på lurenkig.
Og det ser næsten rigtigt ud.

Skrevet af rugbrødet på 18-11-2014 15:05
Ifølge det link Hideout henviste til, kan man ikke lave den med 4 søm.
Men nu har jeg lavet en næsten superelipse bare ved at runde hjørnene lidt på lurenkig.
Og det ser næsten rigtigt ud.

Hvis du går lidt længere ned på den side, Hideout henviser til, vil du se en anvisning på, hvordan du tegner en superelipse i den størrelse, du kunne tænke dig, samt en henvisning til et regneark til beregning af superelipsen.

fase
Pink, du har ret, det duer ikke.
Jeg havde i hovedet et billede af nogen som engang havde gjort sådan, men jeg forveksler det nok med en almindelig ellipse.

Bent.

Ja det er søreme også svært, hvis man ikke lige ved det. Matamatik øh hvad er det, i min skole havde vi kun regning hvor jeg lærte at når jeg skulle betale så var 2 +2 = 3 når andre skulle betale mig var 2 + 2 = 5

Nå men du skal altså kun bruge 2 søm og så en snor der ikke kan give sig, lav snoren i en cirkel så den er 2 cm. længere end afstanden mellem sømmene. Og så laver du din super elipse

Så fandt jeg en video der viser hvordan du kan bruge din overfræser til at skære elipsen... men jeg ved stadig ikke om den er "Super"   

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis